پارادایم جدید کارورزی در هلند: مشارکت مدرسه- دانشگاه
کد مقاله : 1208-NKN
نویسندگان
محدثه پاک نظر *1، مهدی نامداری پژمان2
1مدرس، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان
2مدرس، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کارورزی، مهم ترین بخش برنامه درسی تربیت معلم است و چگونگی اجرای آن همواره یکی از دغدغه های دانشگاه ها و موسسات متولی تربیت معلم بوده است. این مقاله در نظر دارد پارادایم جدید کارورزی در کشور هلند را بر اساس مدل های مشارکت مدرسه و دانشگاه تربیت معلم معرفی و تحلیل کند. کشور هلند، با آسیب شناسایی های متعدد، دریافت یکی از راه های ارتقای کیفیت کارورزی، تقویت مشارکت مدرسه-دانشگاه است. سیاستگذاران برنامه درسی تربیت معلم سه الگوی هماهنگ کننده مدرسه، مدرسه شریک و شبکه‏ای را برای مشارکت مدرسه-دانشگاه معرفی کرده‏اند. در این مقاله دو روش کارورزی سنتی و نوین به صورت تطبیقی، بر اساس معیارهایی مانند نوع همکاری بین مدرسه و دانشگاه تربیت معلم، نوع شناخت و انتقال دانش بین تحصیل و کار، فعالیت های دانشجومعلمان در مدرسه، نوع نظارت ها، شایستگی‏ها و شرایط مورد نیاز مقایسه شده اند. مزایایی مانند همکاری فزاینده بین مدرسه و دانشگاه، ایجاد ساختارهای قوی راهنمایی در مدارس با هدف توسعه کارکنان، توسعه فرهنگ انتقادی و تأملی، و مسئولیت پذیری فعال در توسعه دانشجومعلمان مهم ترین مزیت های پاردادیم جدید است. نوع تعامل ذی نفعان مختلف، ابهام در بین معلمان راهنما و مربیان در نحوه انجام پژوهش در عمل، نیازشناسی در پژوهش، و منابع لازم برای توسعه مشارکت مهم ترین چالش هایی است که در مسیر کارورزی نوین است.
کلیدواژه ها
کارورزی، کارورزی در تربیت معلم، کارورزی در تربیت معلم هلند، مشارکت مدرسه-دانشگاه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی