بازنمایی تجارب مسئله یابی دانشجومعلمان در کارورزی مجازی
کد مقاله : 1207-NKN
نویسندگان
زاهد فرجی *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تجارب مسئله‌یابی دانشجومعلمان در کارورزی مجازی است. مسئله‌یابی در کارورزی از اصلی‌ترین و کلیدی-ترین موارد است به همین دلیل در این پژوهش در صدد این هستیم تا تجارب دانشجومعلمان را در این امر مهم بازنمایی نماییم. میدان تحقیق این پژوهش کیفی داشجومعلمان ترم 5 و 6 دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس هستند که در سال تحصیلی 1401-1400 کارورزی 1 و 2 را انتخاب واحد اخذ نموده‌اند. در کارورزی 1 و 2 مسئله‌یابی بخش اصلی است. دانشجویان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 11 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافته‌ها شامل 6 مضمون اصلی: مشارکت دانش-آموزان،دخالت والدین، کاستی‌های عاطفی مجازی، در حاشیه بودن بعد اداری و فیزیکی مدرسه، شیشه‌ای بودن کلاس درس و لزوم فرهنگ‌سازی تدریس مجازی. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مجازی در کشور ما به دلیل نبودن زیرساخت و تجربه دارای اشکالات متنوعی است که در مسئله‌یابی کارورزی در سطح خورد می‌توان تا حدودی راه‌حل برای آن تدوین کرد و هم‌چنین لازم است که معلمان و دانش آموزان با فرهنگ استفاده از این متد جدید تدریس آشنا شوند.
کلیدواژه ها
کاروزی، آموزش مجازی، شاد، مسئله‌یابی، دانشجومعلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی