بررسی مقایسه ای درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان و درس کارآموزی دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک فنلاند مدلی دانش آفرین
کد مقاله : 1205-NKN
نویسندگان
شراره سادات سرسرابی *
مدیر گروه آموزشی زبان انگلیسی
چکیده مقاله
در این جستار به منظور دستیابی به ارتقا و بهبود برنامه ها و روش های آموزش و اجرای کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ، به عنوان مدلی دانش آفرین شیوه ی برنامه ریزی و اجرای واحدهای برنامه درسی و کارورزی دانشجو معلمان رادر کشورفنلاند موردبررسی قرارداده ایم.اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق مشاهده مستقیم در محیط آموزشی و دانشگاهی تربیت معلم حرفه ای جمک کشور فنلاند و نیزترجمه مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه داده ها، جمع آوری گردیده است.
کشور فنلاند برنامه های جامع توسعه حرفه ای در قالب کارورزی تحقیقاتی دارد وهمچنین دارای مدارس تجربی مرتبط بادانشگاه ها برای افزایش کیفیت کارورزی می باشد.شیوه های آموزشی در دانشگاه ،معلمان را برای یک محقق بودن و شاغل شدن آماده می‌کند و شامل سهم عمده‌ای در فعالیت‌ بالینی در یک مدرسه مدل است که در آنجا دانشجویان می‌آموزند که چگونه آموزش پژوهش-محور را ارائه دهند و مبتدی‌ها را نظارت نمایند. یافته های این مطالعه نشان داد که کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم فنلاند علیرغم شباهت هاتفاوت هایی اساسی دارد از جمله طرح ریزی برنامه کارورزی توسط دانشجو با توجه به محتویات و اهدلف برنامه درسی ارشد در علوم آموزشی امی باشد.بحث و نتیجه گیری آخرین بخش است که در آن مهمترین نکات در باره کارورزی با رویکردی مقایسه ای درایران و فنلاند توضیح داده شده است.
از آنجایی که اصی ترین هدف کارورزی، فراهم کردن تجربه ی عملی است دراین پژوهش پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت کارورزی به عنوان مدلی دانش آفرین ارائه گردیده است
کلیدواژه ها
کارآموزی ،توصیفی مقایسه ای ، برنامه درسی،کارورزی،دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک فنلاند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی