بررسی آسیب ها و موانع درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و مدرسه
کد مقاله : 1200-NKN
نویسندگان
فرید امرایی *1، فاطمه معظمی گودرزی2، سهیلا کامیاب3
1استاد دانشگاه فرهنگیان
2کارشناس مسئول حراست دانشگاه فرهنگیان زینب کبری (س) بروجرد
3کارشناس مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان مرکز زینب کبری (س) بروجرد
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و توانمند مخصوصا اثربخشی هر چه بیشتر و بهتر این عناصر در نظام تعلیم و تربیت و جایگاه و مرتبه بالای دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان فکور و کنشگر، در این پژوهش به دنبال بررسی آسیب های درس کارورزی به عنوان قلب و شاه کلید برنامه درسی تعلیم و تربیت معلمان هستیم و با روش توصیفی به مطالعه منابع علمی و مشاهده میدانی و گفتگو با اساتید، مدیران مدارس، معلمان راهنما و دانشجو معلمان در جهت رفع موانع و آسیب زدایی از درس کارورزی در دانشگاه و مدرسه هستیم، که این آسیب ها اغلب در حیطه های؛ برنامه درسی، اجرایی، روش های نوین، مواد و منابع آموزشی و.. می باشند، و با شناخت این آسیب ها در جهت تحقق اهداف عالیه در این درس و اثربخشی در حوزه عمل و تفکر عملی با ارتقای مهارت های مورد نیاز نو معلمان از فرصت و ظرفیت درس کارورزی به نحو احسن توسط اساتید و دانشجو معلمان استفاده شود و نیز علایق و انگیزه های دانشجو معلمان برای کسب شایستگی های یک معلم حرفه ای برانگیخته نماید، در نهایت با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب در مسیر تاکید بر ثمربخشی و تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری در مهمترین بخش برنامه درسی دانشگاه یعنی کارورزی هستیم.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلم، دانشگاه فرهنگیان، معلم، مدرسه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر