شیوههای کیفیتبخشی کارورزی دانشجومعلمان در بستر فضای مجازی |
کد مقاله : 1191-NKN |
نویسندگان |
سمیرا حسن زاده * آموزش و پرورش شهرستان بندرگز |
چکیده مقاله |
آینده کشور در دست آموزش و پرورش است و معلمان از ارکان اصلی این نهاد هستند. رسالت دانشگاه فرهنگیان هم پرورش معلمان است. قسمت مهمی از پرورش معلمان برنامه کارورزی میباشد. که مرحلهای مهم برای رسیدن به درجهی معلمی است. با توجه به اینکه کارورزی این فرصت را برای دانشجویان فراهم میکند که عمل تخصصی در حرفه خود را تمرین کنند و مباحث نظری را با دنیای عمل پیوند دهند، اما با بروز کرونا این فرایند دچار نقصان شد. پژوهش حاضر با هدف شیوههای کیفیتبخشی کارورزی دانشجومعلمان در بستر فضای مجازی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش دادهها، استفاده از نظام مقولهبندی قیاسی، اصلاح نظام مقولهبندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس دادهها و ارائه گزارش از دادههای کیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس و مقالات پیرامون هدف شیوههای کیفیتبخشی کارورزی دانشجومعلمان در بستر فضای مجازی میباشد. برای استخراج پارگرافهای مرتبط، از شیوه فیشبرداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که برای افزایش کیفیتبخشی کارورزی در فضای مجازی باید بر مشارکت در فرایند آموزش، تعامل در روابط با دانشآموزان، افزایش سواد دیجیتالی و فعالیتهای ارزیابی و بازخورد مستمر و پشتیبانی تأکید داشت. لذا استفاده از شیوههای کیفیتبخشی کارورزی جهت نائلشدن به نتایج فوقالذکر پیشنهاد میگردد. |
کلیدواژه ها |
کیفیتبخشی، کارورزی، فضای مجازی، دانشجومعلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |