بررسی رابطه کارورزی با سرمایه اجتماعی در دانشجومعلمان
کد مقاله : 1178-NKN
نویسندگان
معصومه خاوند *1، شیرین پورقاز2، هادی صحنه3
1دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان امام خمینی( ره) گرگان
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
3فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان آیت الله خامنه ای گرگان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارورزی با سرمایه اجتماعی در دانشجومعلمان می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 130 دانشجومعلم به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های سرمایه اجتماعی رسول‌زاده و همکاران (1395) و نگرش به طرح کارورزی خدابنده و چیذری در سال 1393 است. روایی پرسشنامه‌ها توسط اساتید و متخصصان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ها‌ با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 76/0 و 73/0 بدست آمد. روش اجرای پژوهش بدین صورت بود که پرسشنامه‌های مکتوب تبدیل به پرسشنامه‌های الکترونیکی گردیدند و در گروه‌های مجازی دانشجومعلمان منتشر و توسط دانشجومعلمان تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش تحلیل توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیل استنباطی (پیرسون) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند بین کارورزی با سبک اعتماد اجتماعی (43/0)، مشارکت اجتماعی (38/0) و انسجام اجتماعی (39/0) در سطح کوچکتر از 01/0 و با حمایت اجتماعی (41/0) و حجم شبکه‌ی ارتباطی (51/0) در سطح کوچکتر از 05/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدین معنا که کارورزی باعث افزایش سرمایه‌های اجتماعی دانشجومعلمان می‌گردد.
کلیدواژه ها
کارورزی، سرمایه اجتماعی، دانشجومعلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی