بررسی تطبیقی دوره‌‌ی کارورزی تربیت معلم کشورهای ایران، انگلستان، آلمان، آمریکا و کانادا
کد مقاله : 1177-NKN
نویسندگان
عبدالجلال توماج *1، شیرین پورقاز2
1کارشناس آموزش ابتدایی اموزش و پرورش شهرستان آق قلا
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دوره‌ی کارورزی تربیت‌معلم کشورهای ایران، انگلستان، آلمان، آمریکا و کانادا است. روش پژوهش از نوع پیمایش تطبیقی است اطلاعات موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، جستجو در اینترنت و سراچه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در مورد کشورهای مورد مطالعه (ایران، انگلستان، آلمان، آمریکا و کانادا) گردآوری شده است. با توجه به یافته‌های پژوهش، دوره‌ی کارورزی دانشگاه تربیت‌معلم ایران شامل 4 نیمسال است که در 64 هفته 8 ساعته اجرا می‌شود؛ دوره کارورزی دانشجومعلمان انگلستان به مدت 32 هفته در برنامه‌های چهارساله و 24 هفته در برنامه‌های 3 ساله می‌باشد؛ دوره کارورزی دانشگاه تربیت‌معلم آلمان به مدت یکسال حداقل در دو مدرسه به میزان 32 هفته اجرا می‌شود؛ دوره کارورزی دانشگاه تربیت‌معلم آمریکا در دو قسمت، در طول دوره تحصیل دانشگاهی و پس از فارغ التحصیلی اجرا می‌شود و دوره کارورزی دانشگاه تربیت‌معلم کانادا در دو بخش (رفتن به مدرسه به مدت 36 هفته و دوره انترنی به مدت 6 هفته کامل کاری) اجرا می‌شود. بنابراین می‌توان بیان کرد که دوره‌ی کارورزی در هر پنجم کشور در طول دوره برنامه‌درسی دانشگاهی و در مدارس با حضور بهترین معلمان صورت می‌گیرد. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌شود؛ بر آموزش ویژه معلمان راهنما، گسترش دوره‌ی کارورزی به بعد از فارغ‌التحصیلی، نظارت دقیق بر کار دانشجومعلمان در مدارس و افزایش گستره فعالیت دانشجومعلمان در مدارس همت گمارده شود.
کلیدواژه ها
کارورزی، تربیت معلم، ایران، انگلستان، آلمان، آمریکا، کانادا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر