بررسی وضعیت برنامهدرسی کارورزی رشته علومتربیتی از دیدگاه دانشجومعلمان |
کد مقاله : 1174-NKN |
نویسندگان |
عبدالجلال توماج *1، منوچهر شیرآشیانی2، سیدسعید حسینی3، غلامرضا عربی نوده4 1کارشناس آموزش ابتدایی اموزش و پرورش شهرستان آق قلا 2سرپرست آموزش و پرورش شهرستان آق قلا 3رییس تکنولوژی ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان 4کارشناس مسئول متوسطه و فنی و حرفهای کاردانش آموزش و پرورش شهرستان آق قلا |
چکیده مقاله |
برای اینکه آموزشهای دورهی دبستان با کیفیت بالاتری ارائه گردد باید متربیانی خلاق تربیت شوند که از اطلاعات عمومی گسترده و فنبیان خوبی برخوردار باشند و این امر با توجه به درس کارورزی و حضور در بین کودکان امکانپذیر است. هدف پژوهش حاضر مقایسهی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب برنامهدرسی کارورزی رشتهی علومتربیتی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان پردیس آیتا.. خامنهای گرگان به تعداد 108 نفر است. که به روش نمونهگیری تصادفی ساده با توجه به جدول کرجسی-مورگان تعداد 84 دانشجو معلم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سنجش وضعیت کارورزی (آذریان قهرمانلو) شامل 41 گویه است. یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کارورزی مولفههای هدف، محتوا، مواد آموزشی، زمان، مکان، گروهبندی، راهبردهای یادگیری، فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی به ترتیب با 00/1-، 14/1-، 23/1-، 03/1-، 45/1- و 95/0-، 31/1-، 38/1- و 35/1- در سطح کوچکتر از 01/0 معنادار است بنابراین برنامهدرسی دوره کارورزی باید مورد بازبینی قرار گیرد و عنصر مکان و گروهبندی در برنامهدرسی کارورزی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تفاوت میانگین بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب میباشند. |
کلیدواژه ها |
برنامهدرسی، کارورزی، علومتربیتی، دانشجومعلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |