شناسایی عوامل موثر بر اشتراک گذاری/ تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان |
کد مقاله : 1173-NKN |
نویسندگان |
کلثوم غلامی اندراتی *1، کیمیا کردرستمی2، حدیثه پاینده3 1عضو هئیت علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد گرگان 3دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد گرگان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر اشتراک گذاری/ تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ زمانی، مقطعی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان به تعداد 350 نفر میباشد که براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده؛ تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اشتراک گذاری دانش کیم و لی در سال 2013 ؛ عدالت سازمانی نیهوف و مورمن در سال 1993 و جوسازمانی ساسمن و دیپ در سال 1989 بهره گیری شد. پس از مشخص شدن نرمال بودن داده ها،از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS21 استفاده شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که بین عدالت سازمانی و جو سازمانی با اشتراک گذاری/تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عدالت سازمانی میتواند 27 درصد از میزان اشتراک گذاری/تسهیم دانش و جو سازمانی میتواند 51 درصد از میزان اشتراک گذاری/تسهیم دانش را در بین دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان پیش بینی نمایند. |
کلیدواژه ها |
اشتراک گذاری/ تسهیم دانش ؛ عدالت سازمانی، جو سازمانی؛دبیران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |