شناسایی عوامل موثر بر اشتراک گذاری/ تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان
کد مقاله : 1173-NKN
نویسندگان
کلثوم غلامی اندراتی *1، کیمیا کردرستمی2، حدیثه پاینده3
1عضو هئیت علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد گرگان
3دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد گرگان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر اشتراک گذاری/ تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ زمانی، مقطعی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان به تعداد 350 نفر می‌باشد که براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده؛ تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اشتراک گذاری دانش کیم و لی در سال 2013 ؛ عدالت سازمانی نیهوف و مورمن در سال 1993 و جوسازمانی ساسمن و دیپ در سال 1989 بهره گیری شد. پس از مشخص شدن نرمال بودن داده ها،از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS21 استفاده شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که بین عدالت سازمانی و جو سازمانی با اشتراک گذاری/تسهیم دانش از دیدگاه دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عدالت سازمانی میتواند 27 درصد از میزان اشتراک گذاری/تسهیم دانش و جو سازمانی میتواند 51 درصد از میزان اشتراک گذاری/تسهیم دانش را در بین دبیران دوره دوم متوسطه شهر گرگان پیش بینی نمایند.
کلیدواژه ها
اشتراک گذاری/ تسهیم دانش ؛ عدالت سازمانی، جو سازمانی؛دبیران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی