مقایسة درس کارورزی در برنامه های آموزش معلمان مورد مطالعه؛ کانادا، فنلاند، مالزی و ایران |
کد مقاله : 1170-NKN |
نویسندگان |
اسد حجازی *1، فاطمه دریکوند2 1دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی برنامه درسی کارورزی متقاضیان معلمی در کشورهای کانادا، فنلاند، مالزی و ایران و مقایسه آن با ایران بود. به این منظور از الگوی بردی و شیوه توصیفی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری پزوهش، دانشگاههای مجری این برنامه کشورهای کانادا، فنلاند، مالزی و ایران و اسناد مربوط به برنامه رسی کارورزی آنها بود. که پس از یک مطالعه مقدماتی با توجه به تنوع شکل ارائه این برنامه در کشورهای مختلف، روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و 6 دانشگاه مجری این برنامه در تربیت معلم انتخاب شدند. سپس برنامه درسی آنها به وسیله جداول و چک لیستهای تحلیل محتوا استخراج شد. به این ترتیب داه های خام توصیف، کدگذاری، مقایسه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای تشابهات و تفاوتهایی در برنامه های درسی کشورهای مورد مطالعه بود. از جمله مهمترین شباهتها، ارائه دوره حضوری و تمام وقت، تأکید بر رشد صلاحیتها حرفهای، تأکید بر دانش محتوا و ارائه دروس پیش نیاز و الزامی و کارآموزی بود: اما در مواردی از جمله، نحوه اجرا، تعداد واحدهای کارورزی، ارائه واحدهای پیش نیاز، توجه به دانش محتوا و ارائه فرصتهای تکمیلی تفاوتهایی قابل مشاهده بود. بر همین اساس پیشنهادهایی از قبیل اهمیت بیتشر قائل شدن برای برخی دروس، افزایش انعطاف پذیری برنامه، تحول در نحوه ارائه واحدهای کارورزی، سمینار و ... برای برنامه درسی کارورزی در تربیت معلم ایران ارائه شد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، کارورزی، تربیتمعلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |