نظام راهنمایی و هدایت نومعلمان در کشور چین
کد مقاله : 1168-NKN
نویسندگان
مجید نیسی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پایش کارآمدی و بلوغ اندوخته تجربی و نظری دوره‌های کارورزی و کارآموزی نومعلمان بدون وجود نظام راهنمایی و هدایت، اثربخشی سازمان آموزش‌وپرورش را تهدید می‌کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی نظام راهنمایی و هدایت نومعلمان در کشور چین بود. در این مطالعه از روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای استفاده شد. محورهای منحصربه‌فرد نظام راهنمایی و هدایت نو معلمان چین در ابعاد توسعه حرفه‌ای، فرآیند هدایت و راهنمایی و نقش بارز مدیران مدارس در آماده‌سازی مقدماتی و هدایت نومعلمان، شناسایی شد. فرآیند راهنمایی و هدایت نومعلمان کشور چین ارتباط مستقیمی با ارتقای معلمان داشته و جزء لاینفک زندگی حرفه ای معلمان شده است. آماده‌سازی و راهنمایی نومعلمان چینی رویکردی سازمان‌دهی شده، جامع، سخت‌گیرانه و با راهنمایی جدی بود، در پرتو نقش‌های تعریف‌شده رهبری، توسعه‌دهندگان حرفه ای شغل معلمی، همکاری را سنگر همه برنامه‌های آماده‌سازی مقدماتی و راهنمایی قرار دادند و کار گروهی و مشارکتی، بخشی از فرهنگ آموزش و تبادل تجربیات و شیوه‌های رایج و ابزارهای مشترک، زبان مشترک همه همکاران است. کارکرد بارز مرحله آماده‌سازی مقدماتی و راهنمایی ایجاد حس هویت جمعی و برخورد با نومعلمان به‌عنوان همکاران است.
کلیدواژه ها
راهنمایی، هدایت، تربیت‌معلم، نومعلمان، چین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی