بررسی دوره کارآموزی و کارورزی در کشورهای مختلف جهت ارتقای کارورزی در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1161-NKN |
نویسندگان |
مینا خدایی *1، مهدی صابری1، فرشته خدایی2 1دانشگاه تهران 2دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی |
چکیده مقاله |
یک نظام آموزشی کارآمد، با پرورش اثربخش موجب ارتقاء رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می شود.کارورزی، حیاتی ترین و مهم ترین برنامه درسی در تربیت معلّم و از نظر دانشجو- معلّمان، سودمندترین برنامه در میان برنامه هاست. اهمیّت این برنامه به سبب نقش بی بدیل آن در آماده سازی دانشجو- معلّمان برای آینده حرفه ای شان است. اگر یک پیام ساده از پیدایش ایده کارآموزی آموزش معلّمان در آکسفورد بین سالهای 1973 تا 1987 وجود داشته باشد، این است که دانشگاه ها نیاز به تغییر را احساس کرده تا نوآوری اتفاق بیفتد و همه را متقاعد کند که هنوز نقش مهمّی در آماده سازی حرفه ای دارند. همچنین به طور خلاصه، هدف نهایی از ایجاد اشکال یادگیری مبتنی بر تحقیق در آموزش معلّمان آلمانی را میتوان افزایش حرفهای شدن معلّمان آینده آنها دانست که میتوان آن را با دو مفهوم شناخته شده بینالمللی توصیف کرد: «معلّم بهعنوان تمرینکننده بازتابنده» و «معلّم» به عنوان محقق. نتیجه گیری: موارد زیر می تواند روند اجرا را بهبود و برکیفیت برنامه درسی کارورزی بیفزاید: -تالیف و تدوین یک برنامه درسی منسجم با اهداف و روش مشخّص جهت اجرای مناسب تر برنامه کارورزی -تاسیس مدارس مخصوص به عنوان مدارس کارورزی با امکانات و تجهیزات مخصوص و ویژه این امر -انجام تعداد مورد نیازی از جلسات کارورزی در مناطق محروم و روستاها |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: دانشجو-معلّم، کارآموزی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |