رابطه کارورزی با شایستگی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان امام خمینی (ره) شهرستان گرگان
کد مقاله : 1160-NKN
نویسندگان
عادله سنچولی *1، پریسا هوزیاری2، بی بی منیره قاضی3
1آموزگار،فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان،دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی،دانشگاه شمس گنبد کاووس
2آموزگار،فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان،دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی،دانشگاه شمس گنبد
3استادیار گروه علوم تربیتی موسسه آموزش عالی شمس گنبد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، چگونگی رابطه بین کارورزی و شایستگی نومعلمان از منظر نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره) گرگان است. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی توسعه ای است و از نظر راهبرد و روش تحقیقی ترکیبی از نوع اکتشافی است. مواد و محتوای این تحقیق عبارت است از داده های حاصل از مصاحبه ها و جامعه این پژوهش شامل ۲۵ دانشجومعلم ورودی ۱۳۹۵ دانشگاه فرهنگیان است که از این بین ۱۲ نومعلم به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش مصاحبه عمیق به همراه یک سوال باز بود. یافته های حاصل از تحلیل داده های کیفی نشان داد که در کارورزی ۵۲ مولفه شایستگی نومعلمان در۱۴ مقاله دسته بندی شدند و می توان آن ها را در شش بعد قابل توجه دانش،توانایی،بینش،مهارت،ویژگی های شخصی و ویژگی های اخلاقی جای داد و از این جهت رابطه موثر کارورزی و شایستگی نومعلمان یک رابطه دو سویه است.در پایان چند پیشنهاد برای نومعلمان و اساتید کارورزی جهت ارتقای سطح کارورزی و رابطه مستقیم آن با شایستگی معلمان ارائه شد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: کارورزی، نومعلمان ابتدایی، شایستگی، رابطه، دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی