تجربه زیسته: چگونه در کارورزی3 ،درس چهارم کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی را براساس الگوی کاوشگری تدریس کنیم؟ |
کد مقاله : 1159-NKN |
نویسندگان |
نگین توماج * سرگروه پژوهش اداره آموزش و پرورش شهرستان آق قلا |
چکیده مقاله |
هدف از نوشتار حاضر، انتشار تجربیات زیسته از دوره کارورزی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ،با محوریت نحوه تدریس کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی براساس الگوی کاوشگری است. این پژوهش در سال 1397 در دوره کارورزی 3 در مدرسه مشکات انجام شده است. با پیشنهاد استاد راهنما و معلم راهنمای کارورزی، فصل چهارم کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی برای تدریس انتخاب گردید. انتخاب روش تدریس درست، اصلی ترین تصمیم معلم برای انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان است. روش تدریس انتخابی در این پژوهش، الگوی کاوشگری مبتنی بر تلفیق علوم و هنر است. با مطالعه اسناد و منابع موجود ،اطلاعات لازم درباره الگوی کاوشگری به دست آمد و براساس آن ها، طراحی آموزشی تدریس، تنظیم گردید. .مراحل کاوشگری، شامل برهم زدن تعادل، پرسشگری، فرضیهسازی، آزمایشگری و نتیجهگیری میشود که این مراحل به صورت عملی در کلاس اجرا گردید و در پایان دانش آموزان براساس مشاهده ها و آموخته ها، گزارشی را تهیه کردند. ارزشیابی های پایانی، نشان می داد که دانش آموزان محتوای موضوع درسی را به خوبی فراگرفته و برای آموختن بیشتر، علاقه نشان می دهند. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، پنجم ابتدایی، تدریس، علوم، کاوشگری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |