نقش کارورزی و کارآموزی در توسعه حرفهای دانشجومعلمان و مهارتآموزان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1155-NKN |
نویسندگان |
زاهد فرجی *1، حبیب الله قادرمرزی2 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایزان |
چکیده مقاله |
توسعه حرفه ای معلمان باید به عنوان فرایندی تلقی شود که از دوره پیش از خدمت شروع شده و تمام طول زندگی فرد را دربرمیگیرد. محوربرنامه های پیش از خدمت معلمان باید دانش تعلیم و تربیت، همراه با تمرینات عملی باشد. این برنامه ها باید معلمان را آماده سازند که در موارد گوناگون و پیچیده به گروههای متفاوت دانش آموزان تدریس کنند. معلمان نقش خطیری در تربیت نسل آتی بر عهده دارند پس تربیت معلم امری بسیار مهم است. در پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی است با بررسی سرفصلهای کارورزی دانشجو معلمان و کارآموزی مهارت-آموزان در صدد آن هستیم تا نقش تربیت حرفهای بالاخص کارورزی و کارآموزی در آیندهی حرفهای دانشجو معلمان و رشد حرفهای معلمان معلمان بررسی کنیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کارورزی و کارآموزی به عنوان پلی مابین تربیت نظری و ورود به حرفهی معلمی، تاثیر مستقیم در کارآمدی و رشد حرفهای معلمان دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد به طور کلی تربیت معلم دو بعد تربیت نظری(نظری) و تربیت حرفه ای را داراست. کارآموزی و کارورزی در بعد تربیت حرفهای معلم بسیار حائز اهمیت است و توجه بدان بسیار ضروری است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، کارآموزی، تربیت حرفهای ، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |