بازنمایی تجارب مدیران مقطع ابتدایی مدارس کاروزی
کد مقاله : 1152-NKN
نویسندگان
زاهد فرجی *1، منصور یعقوبی2
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان
2آموزش و پرورش شهرستان دیواندره، کردستان، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تجارب مدیران مدارسی است که دانشجومعلمان برای کاورزی به مدارس این مدیران مراجعه نموده اند. میدان تحقیق این پژوهش کیفی مدیران مدارس ابتدایی که دانشجو معلمان کارورز در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس این مدیران کارورز بوده-اند. که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 11 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافته‌ها شامل 4 مضمون اصلی: برداشت مدیر از کارورزی، نقش نظارتی مدیر دز کارورزی، اهداف اداری-سازمانی کارورزی ، نقاط قوت و ضعف کارورزی می‌باشند. نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل میشود که مهمترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو معلم می‌باشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با مدیران مدارس، امتیاز ویژه برای مدیران و معلمان کارورز پذیر، اختصاص ظرفیت خاص برای مدارس کارورزی، دوره توجیهی مدیران و معلمان راهنمای کارورز جمله مواردی می-باشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامه‌های کارورزی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت کارورزی گردد.
کلیدواژه ها
مدیران مدارس، دانشجو معلمان- کارورزی- تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی