تجربه زیسته: چگونه یک مبحث از کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی را در دوره کارورزی اجرا و ارزشیابی کنیم؟
کد مقاله : 1148-NKN
نویسندگان
نگین توماج *
سرگروه پژوهش اداره آموزش و پرورش شهرستان آق قلا
چکیده مقاله
هدف از نوشتار حاضر، انتشار تجربیات زیسته از دوره کارورزی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ،با محوریت نحوه تدریس اجرا و ارزشیابی از مباحث کتاب ریاضی ششم ابتدایی است. این پژوهش در سال 1398 در مدرسه امام رضا(ع) شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی اجرا شده است.با پیشنهاد استاد راهنما و معلم راهنمای کارورزی، فصل هفتم کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی برای تدریس انتخاب گردید. اصلی ترین راهبرد معلمی برای تدریس یک مبحث، طراحی طرح درس آن است و آگاهی کامل از مفاهیم و مباحث موضوع موردنظر، لازمه نوشتن طرح درس است، پس ابتدا با بررسی دقیق کتاب ، با استفاده از اشکال نرم افزار پاورپوینت، نقشه ذهنی و مفهومی درس تقریب را رسم کردیم و تمام اهداف مورد انتظار از این درس در سطوح مختلف را برآورد نمودیم. آنگاه با استفاده از اطلاعات استخراج شده و ادغام بازی و شعر به طراحی طرح درس اقدام نمودیم. بعد از اجرای طرح درس در شرایط واقعی کلاس، در جلسه بعدی کارورزی، با تایید معلم راهنما، آزمونی از مبحث فوق به عمل آمد. برگه های آزمون، سوال به سوال تصحیح و میزان پاسخ های صحیح و ناصحیح به هر سوال تعیین گردید به منظور ارائه بازخورد دقیق تر به دانش آموزان و علت یابی پاسخ های ناصحیح، با هریک از دانش آموزان مصاحبه ای به عمل آمد که گزارش آن در قالب جدولی رسم گردید و در پایان راهکارهایی عملی برای برطرف نمودن مشکلات یادگیری دانش آموزان به ایشان توصیه گردید.
کلیدواژه ها
کارورزی، ابتدایی،ارزشیابی،توصیفی، ریاضی ،تقریب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر