کارورزی مبتنی بر زیبایی شناسی
کد مقاله : 1144-NKN
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *
زبان وادبیات، دانشگاه فرهنگیان، قم . ایران
چکیده مقاله
این مقاله به دنبال ارائه تبیینی از کارورزی با عنوان کارورزی زیبایی شناسانه است. براین اساس از راهبرد پژوهش کیفی و روش توصیفی-
تحلیلی و بر اساس نظر آیزنر از روش" خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی" استفاده شد و ضمن مرور منابع معتبر مرتبط با کارورزی و زیبایی-
شناسی، مؤلفههای کارورزی مبتنی بر زیباییشناسی شناسایی و ارائه گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، پنج بعد را برای کارورزی زیبایی
شناسانه میتوان در نظر گرفت. بعد اول فرهنگی با سه مؤلفه، بعد دوم زیبایی شناسی، با هشت مؤلفه، بعد سوم شناختی با شش مؤلفه، بعد چهارم
آمورشی واداری، با هشت مؤلفه و بالاخره بعد پنجم، عاطفی و اجتماعی با چهار مؤلفه. نتیجه این مطالعه بیانگر آن است که کارورزی مبتنی بر
زیبایی شناسی به نسبت، جنبههای مغفول برنامه درسی کارورزی رایج را مورد توجه قرار میدهد. و استفاده از این رویکرد میتواند توان و سرمایه
حرفهای دانشجو معلمان را ارتقا بخشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، زیباییشناسی، تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی