بررسی آسیب ها و چالش ها و نقاط قوت و ضعف کارورزی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
کد مقاله : 1131-NKN
نویسندگان
مسعود کرشی *
دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی آمل انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک استان مازندران
چکیده مقاله
دوره های کارورزی یکی از واحدهای درسی کلیدی دانشگاه فرهنگیان است که دانشجویان در این دوره ها، آموخته های خود را به محک اجرا و آزمون می گذارند و شخصیت حرفه ای خود را شکل می دهند. از این منظر پژوهش حاضر با هدف بررسی دوره های چهارگانه کارورزی از دیدگاه دانشجو معلمانی که این دوره ها را گذرانده اند و یا در حال گذراندن دوره هستند، انجام شده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی، زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجو معلمان شرکت کننده در دوره های کارورزی در نیمسال دوم 1400 – 1401 می باشند که از بین آنها نمونه ای 80 نفری به صورت در دسترس انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0.82) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون t استفاده گردید. تحلیل داده های پرسشنامه نشان داد که دوره های کارورزی 1 و 4 از نظر دانشجو معلمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دوره های کارورزی 3 و 4 در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بیشتر گویه های آن با چالش همراه است.
کلیدواژه ها
کارورزی – دانشجو معلم – دانشگاه فرهنگیان – دانش آفرینی – چالش ها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی