واکاوی بیانیه من شخصی و من حرفهای به روایت دانشجو معلم در برنامه درسی کارورزی 3 دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1129-NKN |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، سارا اسپو2، سرور اسپو3 1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف واکاوی بیانیه من شخصی و من حرفهای دانشجو معلم در برنامه درسی کارورزی 3 در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان انجام شد. این پژوهش با رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه انجام شد. ابزار پژوهش فیشبرداری از روایتهای دانشجو معلم کارورز (سارا اسپو) بر اساس تحلیل محتوا بود. بدین منظور یک دانشجوی در حال گذرندان دوره کارورزی 3 بهصورت هدفمند در دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) گرگان، جهت نمونه انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روایت گریهای دانشجو معلم کارورز درباره من شخصی و من حرفهای صورت پذیرفت. دادهها بهصورت مکتوب درآمدند و بهصورت کلمه به کلمه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ویژگیهای من شخصی: خلاق بودن، تعامل گرم و احساس مسئولیتپذیری، برونگرا، علاقهمند، انتقال اطلاعات با شور و شوق، برنامهریزی، فعال، مهربان، هوشیار، متعهد، بشاش، توانا و لایق بود؛ ویژگیهای من حرفهای دانشجو معلم عبارت شد از تراوش فرایند آموختن از درون، صبور بودن در فرایند تدریس، باحوصله در تدریس و ارزشیابی، رابطه خوب با تدریس، اشتراک گذاشتن و توانایی و پشتکار از تدریس، تلفیق تدریس بادانش شخصی، منتقد تدریس، وظیفهشناس، خوشبین در کلاس درس، باخرد در تجربیات کلاس، مصمم آماده خدمت در مدرسه، مشتاق تدریس و فعالیت، دقیق در امور کلاس و تدریس، شیک و خوشلباس در محل کار، سخاوتمند در آموختن بود. درنهایت میتوان نتیجهگیری کرد که من شخصی دانشجو معلم مبنا و پایه هویت معلمی در من حرفهای است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، من شخصی، من حرفهای، برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |