تبیین مدل آموزش عملی کارورزی در برنامه درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مشاهده تأملی و کارگاه تحلیل موقعیت |
کد مقاله : 1128-NKN |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، مهناز مهاجر قادرآبادی2 1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان. |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل آموزش عملی کارورزی در برنامه درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مشاهده تأملی و کارگاه تحلیل موقعیت بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه جمعآوری دادهها توصیفی و روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بود. در تحقیق حاضر جامعه آماری موردبررسی، کلیه دانشجو معلمان دختر رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که در حال گذرندان دوره کارورزی 1 تا 4 بودند. با توجه به فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 178 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها بر اساس آمار استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مشاهده تأملی با آموزش عملی کارورزی رابطه معنادار مستقیم و مثبتی دارد. همچنین کارگاه تحلیل موقعیت در کارورزی با آموزش عملی کارورزی رابطه مثبت و معناداری دارد. و کارگاه تحلیل موقعیت در کارورزی رابطه مشاهده تأملی و آموزش عملی کارورزی را تعدیل میکند. درنتیجه هرچقدر دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی درک بالاتر و قابلفهمتری از مشاهده تأملی داشته باشند در آموزش عملی کارورزی موفقتر خواهند بود. و هرچقدر آموزش دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی در کارگاه تحلیل موقعیت توسط استادان راهنما با ظرفیت قویتری انجام گیرد و ردههای توجیهی جهت آموزش تحلیل موقعیتهای مختلف در دوره کارورزی برای دانشجویان بیشتر انجام شود، آموزش عملی کارورزی در سطح بالاتری در دانشجو معلمان اتفاق میافتد. |
کلیدواژه ها |
آموزش عملی کارورزی، مشاهده تأملی، کارگاه تحلیل موقعیت، برنامه درسی رشته علوم تربیتی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |