بررسی جایگاه درس کارورزی در اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1126-NKN
نویسندگان
علی سلیمانی *
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی- پردیس شهید بهشتی- دانشگاه فرهنگیان زنجان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه اسناد مرتبط با دانشگاه فرهنگیان در حوزه کارورزی بوده است. برای تحقق این هدف ، با استفاده از روش تحلیلی- استنباطی اسنادی مانند؛ « سند تحول بنیادین آموزش و پرورش »،« برنامه درسی ملی » و « اساسنامه دانشگاه فرهنگیان» مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داده است که در اسناد ذکر شده درس کارورزی نقش محوری در برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان دارد. توجه به درس کارورزی و اهمیت آن در کسب مهارت های حرفه‌ای دانشجو معلمان از نکات قابل توجه در این اسناد است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در اسناد بالادستی برای هر یک از مؤلفه‌های تأثیرگذار در کارورزی وظیفه‌ای مشخص شده است. در این برنامه معلم راهنما به عنوان فردی که دارای تجربه آموزش موضوعی است با کمک استاد راهنما که دارای تخصص در دانش تربیتی است به هدایت دانشجومعلم می‌پردازند. هر چند کارورزی فرصت‌های فراوانی برای تربیت دانشجومعلمان در پی دارد ولی با چالش‌هایی همچون؛ از یک سو عدم اعتقاد و باور نسبت به جایگاه این واحد درسی در توانمند ساختن و حرفه‌ای کردن دانشجو معلمان و عدم پیروی از مبنای فلسفی منسجم و مستحکم از سوی دیگر مواجه است.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، اسناد بالادستی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی