بررسی تطبیقی نظام کارورزی تربیت معلم در کشورهای ایران و فنلاند |
کد مقاله : 1121-NKN |
نویسندگان |
مهناز مهاجر قادرآبادی *1، عادله مرادی2، محمدرضا مهاجر قادرآبادی3 1آموزش ابتدای،پردیس امام خمینی (ره) گرگان ، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان ، گلستان ، ایران 2آموزش ابتدایی ، پردیس امام خمینی (ره) گرگان ، دانشگاه فرهنگیان ، گلستان ، ایران 3آموزش شیمی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی ، پردیس شهید چمران ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
کشور های مختلف جهان برای پرورش معلمان خود برنامه هایی دارند و هر کشوری بر اساس مقررات و اصولی که در نهاد آموزش و پرورش وجود دارد ، برنامه های تربیت معلم متفاوتی دارند . کشور فنلاند از جمله کشور هایی است که در عرصه تعلیم و تربیت پیشرو است پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی کشور های ایران و فنلاند انجام شده است . دانشجومعلمان در طی دوران چهارساله کارشناسی به آموزش برخی دروس تئوری می پردازند و ازترم 5 به بعد درس کارورزی دارند . روش تحقیق در این پژوهش یک پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز آن از اسناد و مدارک کتابخانه ای و مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه داده گردآوری شده است. کشور های ایران و فنلاند هر دو برنامه کارورزی را در دوره آموزشی معلم دارند و برنامه ریزی برای پرورش کارورز دارند . نتایج پژوهش بیانگر آن است که در کشور ایران ، دانشجومعلمان در طول دوره چهار ساله کارشناسی به مدت 4 ترم وارد مدارس می شوند و تجربیاتی را کسب می کنند .در کشور فنلاند دوره کارورزی برای دانشجومعلمان شامل سه مرحله است و شامل مراحل هماهنگی ، کارورزی پایه و دانشجومعلمان در مدارس عمومی خارج از مدرسه ی دانشکده حضور پیدا می کنند تا با فعالیت های آموزشی اینگونه مدارس آشنا شوند و معلمی در این مدارس را هم تمرین کنند است |
کلیدواژه ها |
کلید واژگان : کارورزی ، تربیت معلم ، ایران ، فنلاند |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |