عناصر اصلی گزارش موقعیت فیزیکی در برنامه درسی کارورزی 1 دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1120-NKN |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، جواد تجری2، مهناز مهاجر قادرآبادی3 1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان 2مربی،گروه علوم انسانی،امور اداری،دانشگاه فنی و حرفه ای،تهران ،ایران. 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
کارورزی از جمله دروس تاثیر گذار در دانشگاه فرهنگیان است. دانشجومعلمان به مدت دوسال درس های تئوری می گذرانند و هر آنچه را که در طول دو سال اول دوران تحصیل خود می آموزند در دوران کارورزی خود وارد حوزه ی عملکرد می کنند و دانش خود را وارد عرصه ی عمل می نمایند، در واقع یک راه و پل میان نظریه و عمل است. کارورزی یک از جمله دروس تاثیر گذار در فرآیند تحصیل دانشجومعلمان است و دانشجومعلمان در طی دوران تحصیل خود با حضور در مدارس و کلاس های درس با چالش های مختلف در عرصه های مختلف روبه رو می شوند و تجربیات زیادی را به دست می آورند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی عناصر گزارش موقعیت فیزیکی در برنامه درسی کارورزی 1 انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا که شامل مراحل تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بر اساس عناصر اصلی گزارش موقعیت فیزیکی که در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که عناصر اصلی گزارش موقعیت فیزیکی شامل: موقعیت مدرسه، نمای بیرونی مدرسه، نمای حیاط مدرسه، نمای ظاهری طبقه اول مدرسه، نمای ظاهر طبقه دوم مدرسه، (فضای درون مدرسه و کلاس)، امکانات مدرسه، می باشند. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی کارورزی 1،گزارش موقعیت فیزیکی، دانشگاه فرهنگیان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |