واکاوی عناصر گزارش عاطفی در برنامه درسی کارورزی 1 دانشگاه فرهنگیان استان گلستان
کد مقاله : 1119-NKN
نویسندگان
طیبه تجری *1، جواد تجری2، مهناز مهاجر قادرآبادی3
1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان
2مربی،گروه علوم انسانی،امور اداری،دانشگاه فنی و حرفه ای،تهران ،ایران.
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان .
چکیده مقاله
کارورزی آنچه را که دانشجومعلمان به صورت تئوری می خوانند در عرصه ی عمل وارد می کند، در واقع دانش را وارد عرصه ی عمل می کنند و از راکد ماندن دانش در ذهن جلوگیری می کند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی عناصر گزارش عاطفی در برنامه درسی کارورزی 1 انجام شد. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا که شامل مراحل تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی که در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشخص گردید، انگیزش شغلی، احترام متقابل کارکنان مدرسه با اولیا دانش آموزان، نظم در مدرسه، ارتباط مناسب دانش آموزان با معلم، شیوه ی صحیح اداره کلاس، شیوه ارزشیابی در کلاس درس، ارتباط مناسب معلم با دانش آموزان، دوستی گرم و صمیمی دانش آموزان با یکدیگر، شیوه مناسب بازخورد نسبت به فعالیت های دانش آموزان توسط معلم، رابطه مناسب معلمان و کارکنان مدرسه با یکدیگر، ارتباط متقابل کارورز با دانش آموزان از جمله عناصر عاطفی در کارورزی 1 است و پیشنهاداتی از قبیل تقویت انگیزش و استفاده از دوره های آموزشی در راستای مقولات اصلی گزارش عاطفی و بحث و تفسیرآن توسط استاد راهنما و معلم راهنما پیشنهاد شد.
کلیدواژه ها
گزارش عاطفی، برنامه درسی کارورزی 1، دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی