بررسی رابطه دانش عملی معلمان راهنما باکیفیت روایت پژوهی دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1118-NKN
نویسندگان
طیبه تجری *1، جواد تجری2، زهرا قدرتی3
1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان
2مربی،گروه علوم انسانی،امور اداری،دانشگاه فنی و حرفه ای،تهران ،ایران.
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان.
چکیده مقاله
روایت پژوهی برای دانشجو معلمانی که در جست‌وجوی تجربیاتی شخصی، در شرایط واقعی مدرسه می‌باشند، بینش‌های عملی و خاصی را ارائه می‌دهد؛ و نقش بسیار چشمگیری در شکل‌گیری هویت و دانش معلمی در دوره کارورزی برای دانشجو معلمان دارد. با توجه به این مهم هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه دانش عملی معلمان راهنما باکیفیت روایت پژوهی دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، پیمایشی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته دانش عملی معلمان و کیفیت روایت پژوهی دانشجو معلمان استفاده گردید. جهت سنجش روایی پرسش‌نامه‌ها، از متخصصان موضوعی و به‌منظور بررسی پایایی، از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد که نمرات (88/0) برای پرسشنامه دانش عملی معلمان و 91/0 برای پرسشنامه کیفیت روایت پژوهی دانشجو معلمان، به دست آمد.جامعه آماری که در این تحقیق استفاده شد کلیه دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) که درس کارورزی را گذرانده بودند یا در حال حاضر آن واحد را داشتند و معلمان راهنمای کارورزی که در مدارس منتخب کارورزی مشغول معلم راهنمایی دانشجویان بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 180 نفر که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، بود. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها وارد نرم‌افزار spss شد و با استفاده از آمار استنباطی، آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین متغیرها بررسی گردید.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، دانش عملی، معلمان راهنما، برنامه درسی کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی