تاملی بر کارورزی رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی و تاثیرات آن بر توسعه حرفه ای دانشجومعلمان |
کد مقاله : 1116-NKN |
نویسندگان |
ژیلا ده بزرگی *1، خدیجه صفرنواده2 1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشکده شهید باهنر تهران،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2آموزش و پرورش، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
دانشگاه فرهنگیان با تربیت دانشجومعلمان زبان و ادبیات فارسی در دورۀ کارورزی، سعی در دانش افزایی کاربردی و توسعه حرفه ای آنان دارد. هدف این پژوهش، تاملی بر کارورزی رشته آموزش زبان وادبیات فارسی و تاثیرات آن بر توسعه حرفه ای دانشجومعلمان است. پژوهش با روش کیفی با شیوه مطالعه موردی انجام گرفته است. داده های پژوهش از متن گزارش های کارورزی و متن مصاحبه های نیمه ساختار یافته هشت تن ازدانشجویان ورودی 91 و92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر استخراج گردیده که با روش کدگذاری موضوعی تحلیل می شود. یافته ها بیانگر آن است که با وجود نکات مثبت کارورزی بر توسعه حرفه ای دانشجویان، اما آن ها، در زمینه های تلفیق دانش موضوعی تربیتی، طراحی های آموزشی موضوعات تخصصی، آشنایی باشیوه های فعال و نوین تدریس و کاربست آن ها با موضوعات رشته، عمق بخشی به یادگیری های زبانی و ادبی فراگیران، استفاده از مثال ها در آموزش آفرینش های ادبی، نیاز به تقویت و تمرین های عملی بیشتری دارند تا به رشد حرفه ای برسند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان و ادبیات فارسی، کارورزی، توسعه حرفه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |