وارسی کارآمدی کارورزی در ارتقای صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان
کد مقاله : 1109-NKN
نویسندگان
رخساره سادات امیرلطیفی *
دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی(ره) گرگان.
چکیده مقاله
معلم کارگزار اصلی تعلیم و تربیت بوده و کارورزی موجب تبدیل فردی مبتدی به فردی حرفه ای می شود که پژوهش حاضر با هدف وارسی کارآمدی کارورزی در ارتقای صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون بررسی کارآمدی کارورزی در ارتقای صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که تجربه عملی و شخصی کارورزی، مدیریت کلاس، مهارت اجتماعی، مهارت حل مسئله، آشنایی با حرفه و محیط، بهره گیری از تجارب معلم راهنما، خودتنظیمی، شناخت دانش آموز، تلفیق نظریه و عمل و نیز یادگیری روش تدریس میوه ی بهره برداری شده توسط دانشجومعلمان از کارورزی است.
کلیدواژه ها
صلاحیت حرفه ای، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی