پژوهش در عمل، راهبردی برای بالندگی حرفهای معلمان |
کد مقاله : 1108-NKN |
نویسندگان |
اسد حجازی * رییس مرکز شهدای مکه |
چکیده مقاله |
معلمان در راستای رشد حرفهای خود، میتوانند در شناخت مشکلات فرایند یاددهی- یادگیری همکاری و دخالت داشته باشند. در این مقاله ضمن معرفی اقدام پژوهی به عنوان راهبردی برای مشارکت معلمان در توسعه برنامه درسی و بهبود شیوههای روش و فنون تدریس در مدارس، مدلهای مختلف اقدامپژوهی و تاثیر آن بر روی روند بالندگی حرفهای معلمان بررسی شده است. روش پژوهش، تحلیلی- توصیفی بود که با استفاده از متون و منابع موجود کتابخانهای و مطالعات صورتگرفته داخلی و خارجی به جمعآوری اطلاعات پرداخته شد. بر این اساس در این پژوهش ضمن بحث پیرامون اقدام پژوهی، اهمیت و جایگاه پژوهش تربیتی در میان کارگزاران اصلی نظام آموزشی و نقش معلم در برنامه درسی فکورانه، پیشینه و انواع پژوهش اقدام پژوهی ، همچنین اهداف، گستره و پیامدهای اقدام پژوهی در نظام تعلیم و تربیت مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کنش فکورانه مستلزم آفرینندگی و اندیشه زایی است. اقدام پژوهی راهبردی تأثیرگذار در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری است. |
کلیدواژه ها |
معلم، اقدام پژوهی (پژوهش در عمل)، بالندگی حرفهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |