نقش معلمان راهنما کارورزی در کسب مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1107-NKN |
نویسندگان |
نوید ثنائی * هیات علمی گروه ریاضی |
چکیده مقاله |
در این مقاله که به صورت کتابخانهای و استنادی تهیه شده است، به نقش معلمان راهنمای کارورزی در کسب مهارت-های دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان میپردازیم. با توجه به اینکه تمام معلمان باید هم دارای شایستگیها و صلاحیتهای اعتقادی و اخلاقی و هم صلاحیتهای حرفهای باشند، لازم است این دانش حرفهای هم از نظر تئوری و هم عملی به دانشجو معلمان آموخته شود. دانشگاه فرهنگیان را میتوان از جمله حساسترین و مهمترین مؤلفههای این امر دانست، چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظامهای آموزشی منوط به ایجاد توانمندیهای حرفهای لازم در معلمان است. البته در این بین نقش معلمان راهنما در مدارس کارورزی، برای تسهیل این امر اجتنابناپذیر میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد یکی از ویژگیهای برنامه درسی، نقش بنیادین معلم راهنما است. زیرا اوست که مسئول هدایتگری و تجربه اندوزی دانشجو معلم در میدان عمل یعنی، مدرسه دارد. همچنین نقش معلم راهنما در طرح کارورزی، نقش تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل می-باشد. که مهمترین ثمره آن انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو معلم میباشد. پیشنهاد میشود با ایجاد مدارس کارورزی و انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما در حین اجرای برنامههای کارورزی، به بهبود کیفیت دورههای کارورزی و افزایش قابلیت و تواناییهای دانشجومعلمان برسیم. |
کلیدواژه ها |
معلم راهنما، دانشگاه فرهنگیان، طرح کارورزی، دانشجو معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |