توسعه صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان با تأکید بر کارورزی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1102-NKN
نویسندگان
سمیه فلاح تفتی *1، جلیل زارع2
1آموزگار آموزش و پرورش ناحیه یک یزد و مدرس دانشگاه فرهنگیان
2کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره ،دبیر آموزش استثنایی آموزش و پرورش ناحیه یک یزد
چکیده مقاله
هدف این مقاله تبیین نظری اقدام پژوهی، درس پژوهی و کارورزی ،به عنوان عناصر اصلی صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان، است .این مطالعه به روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به متون و اسناد معتبر و مصاحبه نیمه سازمان یافته با اساتید کارورزی، انجام شده است. یافته ها نشان داد که صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای معلمان در چهار بعد «دانشی ،مهارتی، توانایی و نگرشی» حاصل می شود. واحد درسی کارورزی، در ارتقاء صلاحیت های معلمی دانشجو معلمان علوم تربیتی، تأثیر زیادی دارد . نتایج این بررسی نشان داده است؛ که سیستم جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان نقاط قوت و فرصت های زیادی را ایجاد کرده و در مقابل نیز این سیستم دارای ضعف ها و تهدیداتی نیز هست؛ البته نقاط مثبت آن ، بیشتر نقاط منفی را تحت شعاع خود قرار می دهد. پس باید برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب از طرف برنامه ریزان، طراحی و اجرا شود تا کیفیت ها در این سیستم جدید افزایش یابد و نقاط مثبت ان کاملا غالب بر نقاط منفی این چیره گردد تا معلمانی فکور تربیت کنند که توانایی پرورش دانش آموزانی را داشته یاشند، که به رشد همه جانبه دست یابند تا توانند با تغییرات و تحولات جهانی خود را همسو نمایند.
کلیدواژه ها
کارورزی،دانشگاه فرهنگیان، صلاحیت های حرفه ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر