ارئه الگوی مناسب آموزش درس کارورزی برای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1101-NKN |
نویسندگان |
فروغ کریمیان *1، معصومه مقدس کیا1، مریم الهیزاده2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس دخترانه کوثر یاسوج، دانشجوی کارشناسی پیوستهی علوم تربیتی، آموزش ابتدایی 2گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش ارائه الگوی مناسب آموزش درس کارورزی برای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان است که به روش کتابخانهای- مطالعاتی انجام گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که دانشجو معلمان قبل از شروع کارورزی باید آمادگی لازم را داشته باشند که این آمادگی از طریق برگزاری سمینارها، کیفیت کارورزی، آگاه بودن استاد به موضوع، تعداد دفعات برگزاری کلاسها و زمان و مکان کلاسها بستگی دارد که اگر این امر مهم به درستی صورت نگیرد ممکن از کلاسها کارآمد نباشند. همچنین لازم است حین اجرای کارورزی اساتید یا کادر مدرسه بر کار دانشجومعلمان نظارت داشته باشند تا کیفیت کارورزی ارتقا یابد. از جمله الگوهای مناسب جهت آموزش کارورزی که بیان شده است شامل6 مؤلفه مدلسازی ذهنی، داربستزنی، کنش متقابلی، ایجاد موقیت فکورانه، تأمل حرفهای و کشف میباشد. الگوهای معرفی شده موجب بهرهبرداری دانشجومعلمان از دانش ضمنی و تجربیات اساتید راهنما و همچنین استفاده از نظرات و راهنماییهای همتایان برای تقویت مهارتهای حرفهای آنها است و زمینه نقش آفرینی عناصر درگیر در دوره را فراهم مینماید. دو واقع کارورزی موجب افزایش مهارت معلمی، درک شرایط واقعی با حضور در مدرسه، کسب تجربه و تقویت اعتمادبهنفس، افزایش مهارت تدریس و مدیریت کلاس، تعمیق یادگیریهای دانشگاه و کاهش استرس میشود. |
کلیدواژه ها |
استاد، حرفه، دانشجو معلم، کارورزی، تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |