کارآمدی دوره کارورزی: مقایسه دیدگاه دانشجومعلمان و نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1095-NKN |
نویسندگان |
فائزه کایدی *1، معصومه شمایل راد2، عصمت مطهرنژاد3 1خوزستان، شهرستان ایذه، خیابان عبدالمجیدکیانی، کوچه پیراسته، پلاک ۱۹ کد پستی:۶۳۹۱۹۴۵۳۹۷ 2خوزستان، خرمشهر، بلوار چهل متری، خیابان ستایش جنوبی، کوچه مهر، پلاک ۱۴۹ 3علوم تربیتی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای کارآمدی کارورزی از دیدگاه دانشجو معلمان و نومعلمان براساس واحد کارورزی گذرانده شده انجام شده است.کارورزی از عناصر اصلی رشد صلاحیت حرفه ای معلمان به شمار میرود، لذا بررسی کارآمدی کارورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. روش تحلیل در این پژوهش از نوع کیفی برمبنای نظریه داده بنیاد است. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. 63 دانشجومعلم و نو معلم رشته ها و ورودی های مختلف به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها و طبقات اصلی پژوهش پس از استخراج کدهای اولیه، طی چند مرحله مشخص شدند. در تحلیل داده ها بعد از تعیین کدهای اولیه، 6 مضمون و 8 مقوله برای دانشجومعلمان و 5 مضمون و 6 مقوله برای نومعلمان مشخص شد. یافته های این پژوهش نشان داد که دوره کارورزی چهارگانه دارای اثربخشی نسبی بوده و سبب افزایش صلاحیت دانشجومعلمان و نو معلمان شده است. با این وجود فرایند رشد مهارت های حرفه ای طی 4 دوره کارورزی کمتر از حد انتظار دانشجومعلمان و نو معلمان بوده و رسیدن به کارآمدی بهینه مستلزم ایجاد اصلاحات در برنامه کارورزی است. |
کلیدواژه ها |
کارآمدی کارورزی، دانشجومعلمان، نومعلمان، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |