چگونه توانستم در درس کارورزی(کنش پژوهی) علاقه دانش آموزان رابه زیست شناسی بهبود بخشم؟ |
کد مقاله : 1092-NKN |
نویسندگان |
جلال عبودی *1، فائزه کایدی2 1مدیر دبیرستان شهید جبار منصوری 2ادانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) اهواز |
چکیده مقاله |
واحد پژوهش و توسعه حرفهای دو یعنی کنش پژوهی بدان جهت اهمیت دارد که ما، دانشجومعلمان، در واحد کارورزی ۳ به آن نیازمندیم. معمولاً دانشجو معلمان در نیم سال هفتم، اولین کارورزی را به عنوان کارورزی ۳ میگذرانند. در گام اول کنش پژوهی سه بخش وجود دارد: ۱. بیانیه من ۲. تحلیل موقعیت و مسئله یابی ۳. ایدهپردازی من در بخش اول بیانیه من، ابتدا ویژگی های شخصی دانشجومعلم توصیف می شود چرا که با شناخت و آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود می توانیم در جهت رفع یا تقویت آنان اقدامی انجام دهیم. (بیان تواناییها، محدودیت ها و مهارت های حرفه ای خود). پس از آن به تبین ماموریت من پرداخته می شود یعنی بیان می کنیم که قصد داریم در آینده ای نزدیک چگونه معلمی باشیم. در پایان بیانیه من، به تبیین نقطه کانونی می پردازیم یعنی برای نقاط ضعف خود به لحاظ دانشی و حرفه ای راهکارهایی عملی ارائه می دهیم تا به معلمی کارآمد و موفق مبدل شویم. در گام دوم کنش پژوهی به تحلیل موقعیت و مسئله یابی می پردازیم یعنی موقعیت های فیزیکی، سازمانی، عاطفی و آموزشی را با تاکید و تمرکز بر موقعیت تدریس و کلاس درس مطرح میکنیم. در این مرحله لازم است علاوه بر ابعاد موقعیت به عناصر موقعیت یعنی دانش آموز و معلم نیز اشاره شود. |
کلیدواژه ها |
کارورزی،دانشجو معلم،زیست شناسی،ماموریت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |