چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزم را به خواندن نماز و قرآن برانگیخته کنم؟
کد مقاله : 1086-NKN
نویسندگان
مریم فرجیان شوشتری *
دانشگاه فرهنگیان . واحد پردیس رسول اکرم (ص)
چکیده مقاله
هدف: از پژوهش حاضر بر آن است تا بتواند بی علاقگی و بی انگیزه گی دانش آموزان و فرزندانمان را به نماز و قرآن، که به عنوان یک شاخص مهم گرایش به معنویت و دین است، با راهکارها و راه حل هایی که مطرح می شود برطرف سازد. روش: این پژوهش بر روی یک دانش آموز مقطع چهارم ابتدایی در مهرماه، سال 1389- 1388 انجام گرفت. با گردآوری شواهد و مدارک در قالب مشاهده های تأملی و مصاحبه های نیمه ساختار از دانش آموز، والدین و معلم دانش آموز و همچنین مطالب علمی که از طریق نشریات آموزشی گردآوری شد، راههای پیشنهادی جهت بهبود علاقه به نماز و قرآن مشخص و انجام گرفت. یافته ها: با تجزیه و تحلیل شواهد گردآوری شده، فشار و سختگیری بیش از اندازه والدین، دوستی با افراد سست ایمان در جامعه و نبودن تشویق در این راه مهم، بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داد و ابعاد خاصی در مورد پرداختن به نماز و قرآن در این پژوهش، مشاهده و عمل شد. در راستای اجرای طرح که با هدف بهبود بی علاقگی و بی انگیزگی دانش آموز صورت گرفت، بحث آموزش از طریق والدین و دانش آموز و تشویق و پاداش بیرونی و درونی برای دانش آموز مد نظر قرار گرفت و توانستیم موارد خواسته شده در حیطه نماز و قرآن را جبران کنیم، چرا که انسان شایستگی رسیدن به کمالات الهی را دارد، و افراد مختلف می توانند به عنوان راهنما، و هدایت گر، او را دراین مسیر هدایت نزدیک کنند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: نماز، دانش آموز، انگیزه و علاقه ، راه حل ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر