تاثیر آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1082-NKN
نویسندگان
مریم گل بابایی *1، محمدحسین مهدویان مهر2
1تکنولوژی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه آزاد تهران جنوب،تهران،ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاد،تهران جنوب
چکیده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم است. روش مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه‌ای که هدف این مطالعه می‌باشد دانش‌آموزان پسر پایه نهم دبیرستان شاهد شهر قم که در سال تحصیلی 99-1400 مشغول به تحصیل بوده‌اند. نمونه‌های انتخاب شده با استفاده از جدول مورگان به تعداد 40 نفر از دانش‌آموزان به صورت در دسترس از پایه نهم انتخاب و در دو گروه کنترل (20) نفر آزمایش (20) نفر قرار داده شدند. مدت زمان اجرای این پژوهش در طول مدت چهار هفته و هفته‌ای چهار جلسه آموزشی است. ابزار پژوهش برای آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بسته آموزشی به خصوص پینتریچ (1995) و برای خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت از پرسشنامه استاندارد، مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرم‌افزار spss و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی از شاخص‌های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: بین میانگین نمرات پس‌آزمون دو گروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد و هم چنین اثر متغیر مستقل بر متغیر وابسته خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان مؤثر بوده است و تفاوت معنی‌داری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد.
کلیدواژه ها
آموزش راهبرد یادگیری خودگردان، خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر