تاثیر آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1082-NKN |
نویسندگان |
مریم گل بابایی *1، محمدحسین مهدویان مهر2 1تکنولوژی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه آزاد تهران جنوب،تهران،ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاد،تهران جنوب |
چکیده مقاله |
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه نهم است. روش مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعهای که هدف این مطالعه میباشد دانشآموزان پسر پایه نهم دبیرستان شاهد شهر قم که در سال تحصیلی 99-1400 مشغول به تحصیل بودهاند. نمونههای انتخاب شده با استفاده از جدول مورگان به تعداد 40 نفر از دانشآموزان به صورت در دسترس از پایه نهم انتخاب و در دو گروه کنترل (20) نفر آزمایش (20) نفر قرار داده شدند. مدت زمان اجرای این پژوهش در طول مدت چهار هفته و هفتهای چهار جلسه آموزشی است. ابزار پژوهش برای آموزش راهبرد یادگیری خودگردان بسته آموزشی به خصوص پینتریچ (1995) و برای خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت از پرسشنامه استاندارد، مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرمافزار spss و با استفاده از روشهای آمار توصیفی از شاخصهای میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه گواه و آزمایش در متغیر وابسته خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد و هم چنین اثر متغیر مستقل بر متغیر وابسته خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان مؤثر بوده است و تفاوت معنیداری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش راهبرد یادگیری خودگردان، خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |