کارورزی و نقش آن در توسعه ی صلاحیت های حرفه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1074-NKN |
نویسندگان |
شیوا نیاری * دانشگاه فرهنگیان،پردیس الزهرای زنجان
خیابان شیخ فضل الله نوری،روبروی کانون فرهنگی امام خمینی(ره) |
چکیده مقاله |
شایستگی هر نظام آموزشی به اندازهی شایستگی معلمان آن نظام و کیفیت نظام آموزشی به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است. نقش و اهمیت معلم در نظام آموزشی و تأثیر بسیار آن در موفقیت تحصیلی فراگیران باعث شده است تا در زمینه توسعهی حرفهای معلمان در سطح جهانی بحثهای زیادی مطرح و الگو و روشهای متنوعی پیشنهاد شود. الگوی کارورزی، یکی از مهم-ترین برنامههایی است که مراکز و دانشگاههای تربیت معلم جهت ایجاد مهارت ها و صلاحیت های معلمی در دانشجو معلمان اتخاذ میکنند. در واقع، کارورزی یک وضعیت طراحی شده برای آموزش فراگیران در دنیای واقعی، از طریق تأمل و بازاندیشی بر عمل است. در این پژوهش که از نوع هدف، کاربردی بوده و به روش کتابخانهای-مروری به نگارش درآمده است، پس از مطالعه و بررسی منابع معتبر و متعدد در زمینهی صلاحیت ها و شایستگیهای معلمی و کارورزی، ابتدا مؤلفه های صلاحیت های حرفهای معلمان بررسی و تعیین گردیده، و سپس این نتیجه حاصل شده است که واحد کارورزی تأثیر بسزایی در ایجاد و توسعهی ابعاد صلاحیت های معلمی(بعد دانشی، نگرشی، مهارتی و توانایی) و سایر مهارتهای معلمی از جمله؛ روش و فنون تدریس، توجه به تفاوتهای فردی، کشف استعدادها و... ، داشته است که در ادامه مطالب به تفصیل به بیان آنها پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، صلاحیت های حرفهای، دانشجو معلم، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |