واکاوی تطبیقی دورهی کارورزی تربیتمعلم در کشورهای ایران، لهستان و سنگاپور |
کد مقاله : 1072-NKN |
نویسندگان |
امیر مالمیر *1، مظهر بابایی2 1کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آگاهی از تجارب نظامهای آموزشی موفق در زمینه آموزش و تربیت معلمان مخصوصاً در و احد کارورزی بر وسعت دید و کارایی برنامهریزان آموزشی کشور خواهد افزود. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دورهی کارورزی تربیتمعلم کشورهای ایران، لهستان و سنگاپور است. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پژوهشهای توصیفی - تحلیلی و روش تطبیقی، بهره برده شد. اطّلاعات موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و ترجمه مقالات و گزارشهای پژوهشی درباره کشورهای موردمطالعه (ایران، لهستان و سنگاپور) در پایگاههای داده گردآوری شده است. یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که کشورهای لهستان و سنگاپور برای کارورزی دانشجو - معلمان طرحهای جامع، ضوابط معین و استانداردهای مشخصی دارند. در کشورهای مذکور دورهی کارورزی دانشجو - معلمان در مدارس با حضور بهترین و باتجربهترین معلمان صورت میگیرد. باتوجهبه نتایج حاصل، پیشنهاد میشود؛ بر آموزش ویژه معلمان راهنما و مدیران مدارس، نظارت دقیق بر کار دانشجو - معلمان در مدارس و ارزیابی نهایی آنها توسط معلم راهنما و افزایش گستره فعالیت دانشجو - معلمان در مدارس همت گمارده شود. |
کلیدواژه ها |
دوره کارورزی، تربیتمعلم، ایران، لهستان، سنگاپور. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |