بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در میزان کارآمدی درس کارورزی
کد مقاله : 1068-NKN
نویسندگان
ماجده نجاتی *1، رابعه چکی فورک2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد، بیرجند، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی انجام شده است. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از نمودار میله ای به نمایش گذاشته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که به طور کلی درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تأثیر چشمگیری در رشد حرفه‌ی معلمی فارغ التحصیلان دارد و آن ها را برای ورود به عرصه معلمی آماده‌تر می‌کند با این وجود بسیاری از فارغ التحصیلان، گزارش نویسی های کارورزی را آن طور که انتظار می رفت کارآمد نمی دانستند و بر این عقیده بودند که نوشتن گزارش، بر عملکرد معلمی آن‌ها موثر نبوده است. همچنین این پژوهش نشان داد در حال حاضر بسیاری از مدیران، معلمان و سایر کادر مدرسه، همکاری لازم را در جهت انتقال تجارب و افزایش تاثیرگذاری واحد کارورزی با دانشجومعلمان ندارند و در این راستا با دانشگاه فرهنگیان و اداره آموزش و پرورش به طور هماهنگ عمل نمی‌کنندکه در پژوهش حاضر راه‌هایی برای رفع این نواقص و افزایش عملکرد واحد کارورزی برای دانشجومعلمان، پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، فارغ التحصیلان،میزان کارآمدی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی