بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در میزان کارآمدی درس کارورزی |
کد مقاله : 1068-NKN |
نویسندگان |
ماجده نجاتی *1، رابعه چکی فورک2 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد، بیرجند، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی انجام شده است. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از نمودار میله ای به نمایش گذاشته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که به طور کلی درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تأثیر چشمگیری در رشد حرفهی معلمی فارغ التحصیلان دارد و آن ها را برای ورود به عرصه معلمی آمادهتر میکند با این وجود بسیاری از فارغ التحصیلان، گزارش نویسی های کارورزی را آن طور که انتظار می رفت کارآمد نمی دانستند و بر این عقیده بودند که نوشتن گزارش، بر عملکرد معلمی آنها موثر نبوده است. همچنین این پژوهش نشان داد در حال حاضر بسیاری از مدیران، معلمان و سایر کادر مدرسه، همکاری لازم را در جهت انتقال تجارب و افزایش تاثیرگذاری واحد کارورزی با دانشجومعلمان ندارند و در این راستا با دانشگاه فرهنگیان و اداره آموزش و پرورش به طور هماهنگ عمل نمیکنندکه در پژوهش حاضر راههایی برای رفع این نواقص و افزایش عملکرد واحد کارورزی برای دانشجومعلمان، پیشنهاد شده است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، فارغ التحصیلان،میزان کارآمدی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |