بررسی تطبیقی و تحلیلی درس کارورزی در مراکز تربیت معلم کشورهای ایران و تاجیکستان |
کد مقاله : 1067-NKN |
نویسندگان |
سعید شیخی1، محمد آرمند *2، مهدیه خسروی3 1کارشناسی ابتدایی، آموزش و پرورش منطقه 15 2دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، 3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش قزوین، قزوین، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی و تحلیلی درس کارورزی در مراکز تربیت معلم کشورهای ایران و تاجیکستان پرداخته است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز آن برای پاسخگویی به پرسشها از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط مانند یونسکو و وزارت آموزشو پرورش در مورد کشورهای مورد مطالعه (ایران و تاجیکستان) گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده در این زمینه الگوی بردی است که 4 مرحلهی 1-توصیف؛ 2-تفسیر؛ 3-هم جواری و 4- مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص میکند. بر اساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز دربارهی چند کشور از منابع معتبر گردآوری و تفسیرشده است؛ سپس طبقهبندی و در مرحلهی آخر تفاوتها متشابهات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند. نمونههای مورد بررسی کشورهای ایران و تاجیکستان میباشند. در قسمت یافتههای پژوهش به سؤال اول: چه شباهتها و تفاوتهایی در اهداف کارورزی در کشورهای مورد مطالعه قرار دارد؟ سؤال دوم: چه شباهتهایی و تفاوتهایی در محتوای دروس کارورزی در کشورهای مورد مطالعه وجود دارد؟ سؤال سوم: چه شباهتها و تفاوتهایی در درس کارورزی برنامه درسی در کشورهای مورد مطالعه وجود دارد؟ و سؤال چهارم: روشهای ارزشیابی در کشورهای مورد مطالعه چگونه میباشد؟ پرداخته شده است. میتوان نتیجه گرفت که کشورهای توسعهیافته برای کارورزی دانشجو معلمان طرحهای جامعه، قوانین مدون ضوابط و استاندارهای مشخصی دارند، که در دانشگاه فرهنگیان با توجه به تغییرات بنیادینی که صورت گرفته، کارورزی در ایران نیز در حال همسو شدن با تمرین عملی دانشجویان کشورهای پیشرفته است. |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش تطبیقی، درس کارورزی، تربیت معلم ایران، تربیت معلم تاجیکستان، برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |