بررسی تطبیقی و تحلیلی درس کارورزی در مراکز تربیت معلم کشورهای ایران و تاجیکستان
کد مقاله : 1067-NKN
نویسندگان
سعید شیخی1، محمد آرمند *2، مهدیه خسروی3
1کارشناسی ابتدایی، آموزش و پرورش منطقه 15
2دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت،
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش قزوین، قزوین، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی و تحلیلی درس کارورزی در مراکز تربیت معلم کشورهای ایران و تاجیکستان پرداخته است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز آن برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها از طریق اسناد و مدارک کتاب‌خانه‌ای و گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط مانند یونسکو و وزارت آموزش‌و پرورش در مورد کشورهای مورد مطالعه (ایران و تاجیکستان) گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده در این زمینه الگوی بردی است که 4 مرحله‌ی 1-توصیف؛ 2-تفسیر؛ 3-هم جواری و 4- مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می‌کند. بر اساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی چند کشور از منابع معتبر گردآوری و تفسیرشده است؛ سپس طبقه‌بندی و در مرحله‌ی آخر تفاوت‌ها متشابهات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته‌اند. نمونه‌های مورد بررسی کشورهای ایران و تاجیکستان می‌باشند. در قسمت یافته‌های پژوهش به سؤال اول: چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در اهداف کارورزی در کشورهای مورد مطالعه قرار دارد؟ سؤال دوم: چه شباهت‌هایی و تفاوت‌هایی در محتوای دروس کارورزی در کشورهای مورد مطالعه وجود دارد؟ سؤال سوم: چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در درس کارورزی برنامه درسی در کشورهای مورد مطالعه وجود دارد؟ و سؤال چهارم: روش‌های ارزشیابی در کشورهای مورد مطالعه چگونه می‌باشد؟ پرداخته شده است. می‌توان نتیجه گرفت که کشورهای توسعه‌یافته برای کارورزی دانشجو معلمان طرح‌های جامعه، قوانین مدون ضوابط و استاندارهای مشخصی دارند، که در دانشگاه فرهنگیان با توجه به تغییرات بنیادینی که صورت گرفته، کارورزی در ایران نیز در حال همسو شدن با تمرین عملی دانشجویان کشورهای پیشرفته است.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش تطبیقی، درس کارورزی، تربیت معلم ایران، تربیت معلم تاجیکستان، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی