مطالعه و بررسی مسائل و ﻣﺸﻜﻼت درس ﻛﺎرورزی از ﻧﻈﺮ ﻣﺪرﺳﻴﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن خوزستان
کد مقاله : 1064-NKN
نویسندگان
سحر ایلات *
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
چکیده مقاله
ﻫﺪف ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﺸﻜﻼت دﺭﺱ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی اﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺪﺭﺳﻴﻦ اﻳﻦ دﺭﺱ، دﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺭﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن خوزستان ﺑﻮده اﺳﺖ. این پژوهش از نوع کیفی است که ﺑﺮ اﺳﺎﺱ ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ، ﺑﺎ 17 ﻧﻔﺮ اﺯ اﺳﺎﺗﻴﺪ دﺭﺱ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن خوزستان، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻣﺸﻜﻼت دﺭﺱ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی ﺭا ﻣﻲ ﺗﻮان دﺭ دﻭ ﺑﻌﺪ «ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺭﺳﻲ» ﻭ «اﺟﺮای ﺁن» دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻛﺮد. ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﻳﺞ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼت دﺭ ﺑﻌﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺭﺳﻲ، دﺭ ﻣؤﻟﻔﻪ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺭﺳﻲ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی: ﻧﮕﺎه ﺁﺭﻣﺎنﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﻫﺪفﮔﺬاﺭیﻫﺎی ﺷﺨﺼﻲ (84/0)، دﺭ ﻣوﻟﻔﻪ ﻣﺤﺘﻮا: ﻧﮕﺬﺭاﻧﺪن دﺭﻭﺱ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺸﺠﻮ (84/0)، دﺭ مؤلفه ﺭاﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻳﺎددﻫﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی: ﻋﺪم ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻣﺪﺭﺳﻴﻦ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی ﺑﺎ ﺷﻴﻮه ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎی ﻛﻴﻔﻲ (60/0)، ﻭ دﺭ ﻣؤﻟﻔﻪ اﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ: ﻋﺪم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻻﺯم دﺭ ﺷﻴﻮه اﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ (52/0) ﺑﻮد. ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻓﺮاﻭاﻧﻲ ﻣﺸﻜﻼت ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪه دﺭ ﺑﻌﺪ اﺟﺮا ﻧﻴﺰ، ﺷﺎﻣﻞ: ﻋﺪم ﻫﻤﻜﺎﺭی ﻛﺎﻓﻲ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ دﺭ اﺭﺳﺎل ﻣﺠﻮﺯ (68/0)، ﻧﺒﻮد ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﺑﺮای ﻣﺪﺭﺱ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی (54/0)، ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪاﺭﺱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﺭﺱ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی (36/0)، ﻛﻤﺒﻮد ﻣﻌﻠﻢ ﺭاﻫﻨﻤﺎی ﺧﻮب ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮ ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻢ (68/0)، ﻧﺒﻮد ﻛﺘﺎب دﺭﺳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻳﻦ دﺭﺱ (88/0)، ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﺁﮔﺎﻫﻲ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻢ دﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻣﺤﺘﻮای ﻛﺘﺐ دﺭﺳﻲ (52/0)، اﺧﺘﻼف ﻧﻈﺮ ﻣﺪﺭﺳﻴﻦ دﻭﺭه ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ دﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭاﺣﺪ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی (72/0)، ﻛﻤﺒﻮد ﻧﻴﺮﻭی اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺁﮔﺎه ﺑﻪ ﻭاﺣﺪ ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی دﺭ داﻧﺸﮕﺎه ﺟﻬﺖ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت ﻭ اﺑﻬﺎﻣﺎت اﺟﺮاﻳﻲ- اداﺭی (60/0) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲﺭﺳﺪ ﺷﻐﻞ ﻣﻌﻠﻤﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻳﻚ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻓﻪ‌ای ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻓﻠﺴﻔﻪای ﺑﺮای ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻴﺎن ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻭ ﻋﻤﻞ اﺳﺖ.
کلیدواژه ها
ﻛﺎﺭﻭﺭﺯی، داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن، اﺳﺘﺎد ﺭاﻫﻨﻤﺎ، ﻣﻌﻠﻢ ﺭاﻫﻨﻤﺎ، ﻛﺎﺭﻭﺭﺯ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی