بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از میزان کارآمدی درس کارورزی در افزایش توانحرفهای دانشجومعلمان |
کد مقاله : 1058-NKN |
نویسندگان |
پوران خروشی * گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر بررسی دیدگاه فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان از میزان کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفهای دانشجومعلمان بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند گردآوری شد. بر این اساس، از بین فارغالتحصیلان سالهای 1398 و 1399 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی هفت مرحلهای کلایزی ( 1978) و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اعتبار دادههای بهدست آمده با استفاده از روش پرسش از همکار، کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه و استفاده از مسیر ممیزی انجام گرفت. یافتههای حاصل شده در 162 شاخص، 23 مؤلفه و 5 بعد: «محتوای برنامة درسی کارورزی، توسعة دانشها و مهارتهای حرفهای»، «تقویت سواد دیجیتالی»، «تقویت اخلاق حرفهای» و «تقویت ساختار سازمانی » استخراج شد. نتایج نشان دادکارورزی توان حرفهای دانشجومعلمان را با مشارکت و تعامل فعال بین مدارس و دانشگاه، همکاری اساتید و معلمان راهنمای مجرب، فعالیت دانشجومعلمان در مدرسه و کلاس درس، تقویت سواد رسانهای و سواد فناوری اطلاعات، کسب دانشها و مهارتهای علمی و پژوهشی مورد نیاز معلمی، کسب فضائل اخلاقی، ایدهپروری، آمادگی برای تدریس افزایش داده و بهتدریج دانش موضوعی، دانش عمل تربیتی و دانش عمل تربیتی موضوعی دانشجومعلمان را برای ورود به عرصه معلمی در مدرسه،تقویت نموده و توسعه میدهد. |
کلیدواژه ها |
دانشجومعلم، کارورزی، تربیتمعلم، توانمندسازی حرفهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |