بررسی تأثیر دوره ی کارورزی بر مهارت‌ها و نگرش حرفه‌ای دانشجو معلمان (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه)
کد مقاله : 1056-NKN
نویسندگان
فرخ فیضی *1، رضا یارویسی2
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره کارورزی بر مهارت ‌ها و نگرش حرفه ‌ای دانشجو معلمان صورت گرفت. مطالعه‌ی حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در گروه مطالعات توصیفی – ارزشیابی است. جامعه‌ی آماری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه در سال تحصیلی 99-1398 و نمونه ی آماری تعداد 150 نفر بود که به شیوه‌ی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ا‌ی محقق ساخته، بر اساس نظرات متخصصان و منابع علمی موجود، بود. این پرسشنامه در 15 جنبه‌ی کلی، اثرگذاری دوره ی کارآموزی را بر مهارت‌ ها و نگرش حرفه‌ای دانشجویان مورد ارزیابی قرار می دهد. روایی پرسشنامه‌ی مذکور با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه فرهنگیان و پایایی آن با استفاده از ضریب همسانی درونی بر اساس آلفای کرونباخ (89/0) تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، کارایی دوره‌ی کارآموزی تنها در چهار زمینه‌ی (ایجاد فرصت برای به کارگیری آموخته های علمی در عمل، مرتبط بودن با نیازهای شغلی در آینده، ایجاد زمینه برای آشنایی با مشکلات رشته‌ی تحصیلی و شغلی و ایجاد فرصت برای کسب مهارت و تجربه مرتبط با رشته ی تحصیلی و شغلی) مؤثر ارزیابی گردیده است. و در سایر زمینه ها، متوسط و یا ضعیف بوده است. بازسازی ساختاری اجرای دوره های کارورزی در مراکز دانشگاهی فرهنگیان، بر اساس روش های نوین و علمی روز دنیا، و نیز با توجه به نیازهای بومی، می تواند بخشی از نواقص موجود را برطرف نماید.
کلیدواژه ها
کارورزی، مهارت‌های حرفه‌ای تدریس، نگرش، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی