بررسی تاثیر درس کارورزی بر افزایش توان حرفه ای و یادگیری مهارت های معلمی در دانشجومعلمان از دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1051-NKN
نویسندگان
فاطمه کاغذلو *
علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس امام خمینی (ره)، گرگان، ایران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر درس کارورزی بر افزایش توان حرفه ای و یادگیری مهارتهای معلمی در دانشجومعلمان از دیدگاه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می باشد.جامعه آماری این پژوهش فارغ التحصیلان آقاوخانم از دانشگاه فرهنگیان مشغول به تدریس در دوره های ابتدایی،متوسطه اول ومتوسطه دوم استان های گلستان،تهران وخراسان رضوی در سال تحصیلی1400-1401می‌باشند.ازبین جامعه ی مدنظر،نمونه ای با حجم 100نفر به شیوه ی تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای انتخاب فارغ التحصیلان پیشینه ی تحصیلی هریک از آنها بررسی گردید و از 57نفر از آنها جهت انجام روند مصاحبه دعوت به عمل آمد.اطلاعات مورد نیاز پژوهش باروش مصاحبه ای و روش یافته های کتابخانه ای جمع آوری گردید.بررسی یافته های پژوهش نشان داد که داد که دانشجویان سابق و اسبق دانشگاه های فرهنگیان با تاکید بر موثر بودن دوره ی کارورزی در کسب تجربه برای ورود به عرصه ی معلمی همگی بر این نکته واقف بودند که در دوره های کارورزی اصل این است که دانشجویان کارهای فرع مانند تصحیح اوراق،گزارش نویسی و انجام کار های اداری مدرسه باید بر اصول کلاس داری و تدریس دروس پایه های مختلف و برخورد با دانش آموزانی که هریک روحیه و رفتار و عادات خاص داشته و باید برای تشویق آنها و ترغیب به کلاس درس رویه های متفاوت را پیش رو گرفت،بگذارند.توجه به تدریس معلم و توجه به نکات مهمی که درکلاس و دررابطه های دانش اموز و معلم وجود دارد از عوامل کاربردی در افزایش توان حرفه ای و یادگری مهارت های معلمی دانشجومعلمان میباشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، توان حرفه ای، مهارت های معلمی، دانشجو معلمان ، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی