فرصت ها و چالش های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1046-NKN |
نویسندگان |
مریم صیدی * دانشگاه فرهنگیان اراک - مدیر گروه علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
چکیده این مقاله با هدف شناسایی فرصت ها و چالش های برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از نظر معلمان راهنما و اساتید راهنما انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعه آماری را دو گروه انسانی معلمان راهنمای دست اندرکارورزی و اساتید راهنمای کارورزی شاغل در پردیس های دانشگاهی فرهنگیان شهید باهنر و زینب کبری استان مرکزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داده است. حجم نمونه به موجب جدول نمونه گیری مورگان 30 نفر در گروه معلمان راهنما و در گروه اساتید 33 نفر به صورت تمام شماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه نظرسنجی معلمان راهنما و اساتید بوده است. روایی پرسشنامه ها از طریق مراجعه به خبرگان و پایایی آنها از طریق آزمون کرنباخ تأمین شده است. روش آماری عبارت است از شاخص های آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه ای. یافته های تحقیق حاکی از آن است که از نظر معلمان راهنما برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان اگرچه یک فرصت و مزیت مهم تلقی می شود ولی در اجرا و آسیب هایی داشته است که سه اولویت آنها عبارتند از : عدم حضور بموقع دانشجومعلم در مدرسه، کم توجهی به روابط انسانی، عدم شناخت دانش آموزان ، از نظر اساتید راهنما سه اولویت نخست عبارتند از پایین بودن حق الزحمه مدرسین کارورزی، عدم تطبیق برنامه کارورزی با نیاز حرفهای دانشجویان، عدم نظارت بر مدرسین کارورزی، در مجموع آزمون آماری نشان داد معلمان راهنما کارورزی را یک فرصت و مزیت دانسته اند ولی اساتید راهنما کارورزی را یک مزیت تلقی نکرده اند. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها : کارورزی، مهارت های معلمی، فرصت ها و چالش ها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |