تحلیل محتوا کتب درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به یادگیری از طریق بازی
کد مقاله : 1044-NKN
نویسندگان
سمانه احمدی کوهبنانی *
دانشجومعلم علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیش شهید هاشمی نژاد مشهد.
چکیده مقاله
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی دبستان آموزش و پرورش ایران از حیث توجه به یادگیری از طریق بازی انجام گرفت و برای بررسی میزان توجه به یادگیری از طریق بازی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در این پژوهش تمام محتوای کتاب ها مورد بررسی قرار گرفت و واحد ثبت در این پژوهش،صفحه است که از طریق فرایند کدگذاری بشری قیاسی انجام شد و برای توصیف میزان توجه به یادگیری از طریق بازی از فراوانی و درصد بهره گیری شده است. منبع مورد استفاده، طبقه بندی بازی شارلوت بوهلر ، طبقه بندی بازی الیزابت هارلوک و طبقه بندی اسپارگ بود. یافته های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که میزان تأکید و توجه، کتب علوم تجربی،ریاضی،فارسی(خوانداری) و مطالعات اجتماعی براساس نتایج حاصل ،خیلی پایین است و با وضع مطلوب فاصله دارد و نیازمند بازنگری و اصلاح هستند زیرا میانگین پراکندگی انواع بازی ها در کتب علوم تجربی، ریاضی، فارسی(خوانداری) و مطالعات اجتماعی به ترتیب،3/3%،¼%،2/12% و4/1% است.
کلیدواژه ها
کلید واژه: بازی،یادگیری،طبقه بندی بازی،کودکان و کتب ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر