ارائه الگوی مناسب درس کارورزی در رشته آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1039-NKN |
نویسندگان |
پرستو مرادی * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
درس پژوهی رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان است، که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این رویکرد معلمان با حضور در گروه های کوچک با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس، یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابد، سپس به مشاهده اجرای برنامه و نقد آن، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازد. معلمان از طریق درس پژوهی، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آن ها بدین ترتیب می توانند با باز اندیشی در رفتارهای آموزشی خود، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند. در این پژوهش سعی شده است که درس بیستم مطالعات اجتماعی برای دانش آموزان پایه پنجم مورد بحث و بررسی قرار گیرد و شیوه های نوین آموزش آن بیان شود .ازجمله نتایج آن برای دانش آموزان به این شرح است: افزایش انرژی دانش آموزان و یادآوری درست مطالب پیشین، افزایش اعتمادبه نفس آنها، یادگیری بهتر و عمیق تر درس و ماندگار شدن تدریس در ذهن آنها. در ادامه، نحوه ی تدریس و ایده ها و پرسشها مطرح شده است. |
کلیدواژه ها |
معلم، درس پژوهی، یادگیری، نقشه ذهنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |