نقش مدیران مدارس در ارتقا کیفیت دوره کارورزی
کد مقاله : 1036-NKN
نویسندگان
رحیم کاویانی *
استادیار، گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی، پردیس الزهرا س سمنان، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کیفیت تربیت معلمان یکی از مهمترین عواملی است که کیفیت یک نظام آموزشی را تضمین می کند. بی شک کارورزی یکی از ارکان مهم برنامه تربیت معلم است. موفقیت و کارآمدی این دوره به عوامل متعددی از جمله دانشگاه، استاد راهنما، کارورز، معلم راهنما، مدیر مدرسه و نیز مدرسه بستگی دارد. مدیران مدارس علاوه بر مدیریت مدرسه، نقش موثری در رهبری مدارس توسعه ی حرفه ای و ارتباط با کارورزان ایفا می کنند. یافتن زمان مناسب برای ایفای این نقش برای اکثر مدیران دشوار است. زیرا این مسئله تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. به منظور درک مزایای حضور کارورزان در مدرسه لازم است مدیران در تصمیم گیری های مربوط به انتخاب، نظارت و ارزیابی کارورزان مشارکت داشته باشند. زمانی که مدرسه به یک مدرسه ی توسعه ی حرفه ای تبدیل می شود، نقش مدیر مدرسه دچار تغییراتی می شود. این پژوهش کیفی با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای به بررسی نقش مدیران مدارس در ارتقا کیفیت دوره کارورزی می پردازد.
کلیدواژه ها
مدیران، کارورز، دوره کارورزی، کیفیت بخشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی