بررسی عوامل مؤثر در کارآمدی کارورزی و موفقیت حرفهای دانشجو معلمان از دیدگاه فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1035-NKN |
نویسندگان |
کتایون حمیدی زاده *1، مائده دارابی2، فاطمه سادات جنید2 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، استان مرکزی، پردیس زینب کبری 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در کارآمدی درس کارورزی در موفقیت حرفهای دانشجو معلمان از دیدگاههای فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان است. به همین منظور از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، مرکزی و البرز بودند که از این جامعه، با روش نمونهگیری هدفمند، معلمانی گزینش شدند که دوره کارشناسی خود را در دانشگاههای فرهنگیان گذرانده و هر چهار دوره کارورزی در این مقطع سپری کرده بودند. اطلاعات لازم با استفاده از مصاحبه نیمه سازمانیافته کسب گردید. مدتزمان هر مصاحبه از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه متغیر بود و پس از ۱۵ مصاحبه؛ اشباع اطلاعاتی حاصل شد. پس از انجام مصاحبهها و کدگذاری و تحلیل آنها، ۴ مضمون اصلی شامل: عملکرد کادر مدرسه، کسب تجربه در موقعیت عینی، اقداماتی جهت بهبود کارورزی و افزایش فرصتهای تمرین معلمی و ۲۰ زیر مضمون استخراج گردید. نتایج بررسی نشان میدهد عملکرد مدارس کارورزی در کارآمدی این درس نقش بسزایی دارد. همچنین کسب تجارب عینی بیشتر موفقیت بیشتری در آیندهی حرفهای دانشجو معلمان به همراه خواهد داشت. نتایج حاکی از آن است که در صورت هماهنگی این درس با سایر دروس، افزایش فرصتهای متنوع و بیشتر جهت تمرین معلمی، تجربهی پستهای مختلف، افزایش واحدهای این درس، کارورزی در مدارس گوناگون، تنظیم دقیقتر برنامهی درس کارورزی؛ کارایی این درس در ارتقا تواناییها و مهارتهای معلمی افزایش خواهد یافت. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، موفقیت حرفهای معلمان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |