توصیف کارورزی مجازی در دانشگاه فرهنگیان: قابلیت‌ها، چالش‌ها و ویژگی‌ها
کد مقاله : 1031-NKN
نویسندگان
امیر کریمی *
دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ پردیس فردوسی، البرز، ایران
چکیده مقاله
اقبال جهانی آموزش الکترونیک در دوران کرونا، عرصه کارورزی را نیز مورد توجه قرار داده و مفهوم کارورزی مجازی را در سرتاسر دنیا در اختیار افراد و سازمان‌ها گذاشته است. هدف از نگاشته حاضر ارزیابی چالش‌ها، قابلیت‌های کارورزی مجازی و همچنین کشف میزان مهارت‌های معلمی دانشجویان در آن می‌باشد. این مطالعه به روش کمّی و تحلیلی با بهره‌گیری از پاسخ‌های 112 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و با استعانت از ابزار پژوهشی پرسشنامه طراحی و اجرا شده است. روایی پرسشنامه توسط سه تن از اساتید و نخبگان آموزشی و نیز اعتبار سازه‌ای و پایایی آن با کمک آلفای کرونباخ (0.799) مورد تأیید قرارگرفته و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS ویراست 26 و آزمون‌های آماری مختلف داده‌های تحقیق، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که از نظر دانشجو معلمان، تنها متغیر انگیزه و علاقه به شغل معلمی در این نوع از کارورزی مطلوب بوده است و فاصله محسوس دنیای مجازی با دنیای حقیقی بزرگ‌ترین چالش کارورزی مجازی بوده است. هزینه‌بر نبودن، خلاقیت، آمادگی برای شرایط خاص تدریس و آشنایی با فنّاوری‌های جدید آموزشی نیز برای کارورزی مجازی به اثبات رسید.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، کارورزی مجازی، قابلیت‌ها، چالش‌ها و ویژگی‌ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی